Confrere: produktdesign (2022)

Confrere: produktdesign (2022)

Confrere: produktdesign (2022)

visuell design

produktdesign

brukerinnsikt

prosjektledelse

designsystem

prosjektledelse

designsystem

designsystem

Confrere er et sikkert videosamtaleverktøy laget for helsevesenet og deres pasienter. Verktøyet muliggjør ende-til-ende krypterte samtaler direkte i nettleseren.

I utviklingen av verktøyet var det viktig å tilpasse oss fastlegenes arbeidshverdag. Vi gjennomførte jevnlige brukertester og samtaler med målgruppen, og hele teamet bidro på kundesupport for å få innsikt i deres behov. I tillegg inviterte vi brukere til betatesting, og opp mot 800 testbrukere deltok før slipp av ny funksjonalitet.

Det var også avgjørende at verktøyet fungerte godt for pasientene, som spente fra ungdommer på videregående skole til pensjonister med begrenset teknologisk erfaring. Derfor var brukervennlighet og et intuitivt grensesnitt, tilpasset de med lav teknologisk ferdighet, et viktig hensyn å ta.

Da jeg begynte i Confrere i som senior designer 2018, var arbeidet med produktet allerede igang. Den visuelle identiteten og et designsystem var på plass, og det grunnleggende produktet med videosamtalen som kjernefunksjon var utviklet.

Med et solid fundament å bygge videre på, utvidet vi designsystemet etter hvert som vi identifiserte behov, med blant annet en utvidet fargepalett, custom ikoner og ulike kort- og meldingskomponenter.

Confrere er et sikkert videosamtaleverktøy laget for helsevesenet og deres pasienter. Verktøyet muliggjør ende-til-ende krypterte samtaler direkte i nettleseren.

I utviklingen av verktøyet var det viktig å tilpasse oss fastlegenes arbeidshverdag. Vi gjennomførte jevnlige brukertester og samtaler med målgruppen, og hele teamet bidro på kundesupport for å få innsikt i deres behov. I tillegg inviterte vi brukere til betatesting, og opp mot 800 testbrukere deltok før slipp av ny funksjonalitet.

Det var også avgjørende at verktøyet fungerte godt for pasientene, som spente fra ungdommer på videregående skole til pensjonister med begrenset teknologisk erfaring. Derfor var brukervennlighet og et intuitivt grensesnitt, tilpasset de med lav teknologisk ferdighet, et viktig hensyn å ta.

Da jeg begynte i Confrere i som senior designer 2018, var arbeidet med produktet allerede igang. Den visuelle identiteten og et designsystem var på plass, og det grunnleggende produktet med videosamtalen som kjernefunksjon var utviklet.

Med et solid fundament å bygge videre på, utvidet vi designsystemet etter hvert som vi identifiserte behov, med blant annet en utvidet fargepalett, custom ikoner og ulike kort- og meldingskomponenter.

Confrere er et sikkert videosamtaleverktøy laget for helsevesenet og deres pasienter. Verktøyet muliggjør ende-til-ende krypterte samtaler direkte i nettleseren.

I utviklingen av verktøyet var det viktig å tilpasse oss fastlegenes arbeidshverdag. Vi gjennomførte jevnlige brukertester og samtaler med målgruppen, og hele teamet bidro på kundesupport for å få innsikt i deres behov. I tillegg inviterte vi brukere til betatesting, og opp mot 800 testbrukere deltok før slipp av ny funksjonalitet.

Det var også avgjørende at verktøyet fungerte godt for pasientene, som spente fra ungdommer på videregående skole til pensjonister med begrenset teknologisk erfaring. Derfor var brukervennlighet og et intuitivt grensesnitt, tilpasset de med lav teknologisk ferdighet, et viktig hensyn å ta.

Da jeg begynte i Confrere i som senior designer 2018, var arbeidet med produktet allerede igang. Den visuelle identiteten og et designsystem var på plass, og det grunnleggende produktet med videosamtalen som kjernefunksjon var utviklet.

Med et solid fundament å bygge videre på, utvidet vi designsystemet etter hvert som vi identifiserte behov, med blant annet en utvidet fargepalett, custom ikoner og ulike kort- og meldingskomponenter.

I samtalen ønsket vi å skape en så behagelig og rolig opplevelse som mulig. For å unngå distraksjonene som kan oppstå ved å se seg selv, plasserte vi selv-viewet øverst til høyre, og gjorde det mindre enn samtalepartnerens bilde. Etter ett minutts inaktivitet fra musepekeren, fades selv-viewet helt ut, slik at fokuset holdes på den eller de man snakker med.

Siden samtalene fant sted i en profesjonell setting med én eller flere fagpersoner sammen med pasienter og pårørende, var det viktig å tydeliggjøre hvilke roller deltakerne hadde, for eksempel lege, spesialist eller rådgiver fra NAV. For å gjøre dette klart, la vi til en merkelapp på kontoeieren merket med "vert". I tillegg fikk øvrige deltakere muligheten til å legge til informasjon om sin egen rolle eller stilling, slik at dette ble synlig i samtalen.

I samtalen ønsket vi å skape en så behagelig og rolig opplevelse som mulig. For å unngå distraksjonene som kan oppstå ved å se seg selv, plasserte vi selv-viewet øverst til høyre, og gjorde det mindre enn samtalepartnerens bilde. Etter ett minutts inaktivitet fra musepekeren, fades selv-viewet helt ut, slik at fokuset holdes på den eller de man snakker med.

Siden samtalene fant sted i en profesjonell setting med én eller flere fagpersoner sammen med pasienter og pårørende, var det viktig å tydeliggjøre hvilke roller deltakerne hadde, for eksempel lege, spesialist eller rådgiver fra NAV. For å gjøre dette klart, la vi til en merkelapp på kontoeieren merket med "vert". I tillegg fikk øvrige deltakere muligheten til å legge til informasjon om sin egen rolle eller stilling, slik at dette ble synlig i samtalen.

I samtalen ønsket vi å skape en så behagelig og rolig opplevelse som mulig. For å unngå distraksjonene som kan oppstå ved å se seg selv, plasserte vi selv-viewet øverst til høyre, og gjorde det mindre enn samtalepartnerens bilde. Etter ett minutts inaktivitet fra musepekeren, fades selv-viewet helt ut, slik at fokuset holdes på den eller de man snakker med.

Siden samtalene fant sted i en profesjonell setting med én eller flere fagpersoner sammen med pasienter og pårørende, var det viktig å tydeliggjøre hvilke roller deltakerne hadde, for eksempel lege, spesialist eller rådgiver fra NAV. For å gjøre dette klart, la vi til en merkelapp på kontoeieren merket med "vert". I tillegg fikk øvrige deltakere muligheten til å legge til informasjon om sin egen rolle eller stilling, slik at dette ble synlig i samtalen.

Når helsepersonell logget inn i Confrere, kom de til dashboardet først. Her kunne legen invitere pasienter, holde oversikt over pasienter i samtalekø, samt administrere andre innstillinger i systemet. Pasientene ble vist på dashboardet som "ringekort", slik at legen enkelt kunne kontakte dem når han eller hun var klar. Det var viktig at det var helsepersonellet som bestemte tidspunktet for oppringningen, siden timeplanen deres ofte kunne endre seg i løpet av dagen.

Når helsepersonell logget inn i Confrere, kom de til dashboardet først. Her kunne legen invitere pasienter, holde oversikt over pasienter i samtalekø, samt administrere andre innstillinger i systemet. Pasientene ble vist på dashboardet som "ringekort", slik at legen enkelt kunne kontakte dem når han eller hun var klar. Det var viktig at det var helsepersonellet som bestemte tidspunktet for oppringningen, siden timeplanen deres ofte kunne endre seg i løpet av dagen.

Når helsepersonell logget inn i Confrere, kom de til dashboardet først. Her kunne legen invitere pasienter, holde oversikt over pasienter i samtalekø, samt administrere andre innstillinger i systemet. Pasientene ble vist på dashboardet som "ringekort", slik at legen enkelt kunne kontakte dem når han eller hun var klar. Det var viktig at det var helsepersonellet som bestemte tidspunktet for oppringningen, siden timeplanen deres ofte kunne endre seg i løpet av dagen.

Pasientene kunne bli invitert direkte fra Confrere til samtalen på tre måter: via e-post, SMS eller ved å kopiere en lenke som kunne deles hvor som helst. Invitasjonen via SMS var spesielt effektiv, fordi pasienten mottok lenken på telefonen og kunne gå rett inn i samtalen derfra.

Pasientene kunne bli invitert direkte fra Confrere til samtalen på tre måter: via e-post, SMS eller ved å kopiere en lenke som kunne deles hvor som helst. Invitasjonen via SMS var spesielt effektiv, fordi pasienten mottok lenken på telefonen og kunne gå rett inn i samtalen derfra.

Pasientene kunne bli invitert direkte fra Confrere til samtalen på tre måter: via e-post, SMS eller ved å kopiere en lenke som kunne deles hvor som helst. Invitasjonen via SMS var spesielt effektiv, fordi pasienten mottok lenken på telefonen og kunne gå rett inn i samtalen derfra.

De ansatte på et legekontor eller en avdeling på et sykehus kunne samles under én konto. Slik kunne pasientene komme til et kontor eller avdeling, slik de ville gjort ved en fysisk time. På teamsiden kunne man legge til og redigere teammedlemmer, og tildele dem ansvar for ulike tjenester.

De ansatte på et legekontor eller en avdeling på et sykehus kunne samles under én konto. Slik kunne pasientene komme til et kontor eller avdeling, slik de ville gjort ved en fysisk time. På teamsiden kunne man legge til og redigere teammedlemmer, og tildele dem ansvar for ulike tjenester.

De ansatte på et legekontor eller en avdeling på et sykehus kunne samles under én konto. Slik kunne pasientene komme til et kontor eller avdeling, slik de ville gjort ved en fysisk time. På teamsiden kunne man legge til og redigere teammedlemmer, og tildele dem ansvar for ulike tjenester.

Confrere fikk diplom i visuelt for beste digitale tjeneste og DOGA-merket i 2020.

Arbeidet over ble utført i samarbeid med Ida Aalen, Ingvild Indrebø, Nienke Dekker, Bradley T. Hughes, Rivkah Gevinson og Dag-Inge Aas. Med illustrasjoner av Bjørn Brochmann, design system av Jørgen Blindheim og visuell identitet av Eivind Molvær.

Confrere fikk diplom i visuelt for beste digitale tjeneste og DOGA-merket i 2020.

Arbeidet over ble utført i samarbeid med Ida Aalen, Ingvild Indrebø, Nienke Dekker, Bradley T. Hughes, Rivkah Gevinson og Dag-Inge Aas. Med illustrasjoner av Bjørn Brochmann, design system av Jørgen Blindheim og visuell identitet av Eivind Molvær.

Confrere fikk diplom i visuelt for beste digitale tjeneste og DOGA-merket i 2020.

Arbeidet over ble utført i samarbeid med Ida Aalen, Ingvild Indrebø, Nienke Dekker, Bradley T. Hughes, Rivkah Gevinson og Dag-Inge Aas. Med illustrasjoner av Bjørn Brochmann, design system av Jørgen Blindheim og visuell identitet av Eivind Molvær.