Klassekampen: digital utgave (2019)

Klassekampen: digital utgave (2019)

Klassekampen: digital utgave (2019)

visuell design

produktdesign

redaksjonell design

redaksjonell design

Klassekampen er en norsk dagsavis som definerer seg som «venstresidas avis». Avisen fokuserer på kritisk journalistikk med særlig vekt på debatt, kommentarer, politikk, kultur og utenriks.

Ved prosjektstart hadde Klassekampen ingen klar strategi for sin nettløsning og publiserte artikler på nett sporadisk. For å kunne fortsette å prioritere kvalitetsinnhold fremfor kontinuerlige oppdateringer, valgte vi å fokusere på utgaven som konsept. På den måten kunne avisen beholde sin eksisterende publiseringsmodell, samtidig som vi utforsket et nyskapende aviskonsept.

Klassekampen er en norsk dagsavis som definerer seg som «venstresidas avis». Avisen fokuserer på kritisk journalistikk med særlig vekt på debatt, kommentarer, politikk, kultur og utenriks.

Ved prosjektstart hadde Klassekampen ingen klar strategi for sin nettløsning og publiserte artikler på nett sporadisk. For å kunne fortsette å prioritere kvalitetsinnhold fremfor kontinuerlige oppdateringer, valgte vi å fokusere på utgaven som konsept. På den måten kunne avisen beholde sin eksisterende publiseringsmodell, samtidig som vi utforsket et nyskapende aviskonsept.

Klassekampen er en norsk dagsavis som definerer seg som «venstresidas avis». Avisen fokuserer på kritisk journalistikk med særlig vekt på debatt, kommentarer, politikk, kultur og utenriks.

Ved prosjektstart hadde Klassekampen ingen klar strategi for sin nettløsning og publiserte artikler på nett sporadisk. For å kunne fortsette å prioritere kvalitetsinnhold fremfor kontinuerlige oppdateringer, valgte vi å fokusere på utgaven som konsept. På den måten kunne avisen beholde sin eksisterende publiseringsmodell, samtidig som vi utforsket et nyskapende aviskonsept.

Navigasjonen ble organisert i tre nivåer. På første nivå velger leseren utgave, på nivå to navigerer man på sjanger- eller seksjonsnivå. På det siste nivået kan man bla horisontalt mellom artikler og scrolle nedover for å lese. For å gi en rolig leseropplevelse valgte vi å plassere annonser på egne sider.

Navigasjonen ble organisert i tre nivåer. På første nivå velger leseren utgave, på nivå to navigerer man på sjanger- eller seksjonsnivå. På det siste nivået kan man bla horisontalt mellom artikler og scrolle nedover for å lese. For å gi en rolig leseropplevelse valgte vi å plassere annonser på egne sider.

Navigasjonen ble organisert i tre nivåer. På første nivå velger leseren utgave, på nivå to navigerer man på sjanger- eller seksjonsnivå. På det siste nivået kan man bla horisontalt mellom artikler og scrolle nedover for å lese. For å gi en rolig leseropplevelse valgte vi å plassere annonser på egne sider.

Prosjektet vant gull i Visuelt i kategorien redaksjonell design og datavisualisering i 2018 og DOGA-merket i 2019.

Prosjektet ble gjennomført for Netlife, i samarbeid med: Jørgen Blindheim, Ida Aalen, Wilhelm Joys Andersen, Bjørgulv Braanen og Katrine Ree Holmøy.

Parallelt med utviklingen av utgaven, ble det gjennomført betatesting med et utvalg av lesere. Tilbakemeldingen til konseptet var gjennomgående god og ga mening for testbrukerene. Prosjektet vant gull i Visuelt og Doga merket for god design etter lansering.

Prosjektet ble gjennomført for Netlife, i samarbeid med: Jørgen Blindheim, Ida Aalen, Wilhelm Joys Andersen, Bjørgulv Braanen og Katrine Ree Holmøy.

Parallelt med utviklingen av utgaven, ble det gjennomført betatesting med et utvalg av lesere. Tilbakemeldingen til konseptet var gjennomgående god og ga mening for testbrukerene. Prosjektet vant gull i Visuelt og Doga merket for god design etter lansering.

Prosjektet ble gjennomført for Netlife, i samarbeid med: Jørgen Blindheim, Ida Aalen, Wilhelm Joys Andersen, Bjørgulv Braanen og Katrine Ree Holmøy.